Malé povídání o ES 499.o z přelomu 80. a 90. let

Abyste pochopili, jak to vlatně bylo a co není vidět z venku



Právě v posledních letech prodělaly tyto stroje podstatný vývoj, který oku běžného diváka na nástupišti může zůstat zcela skryt, i když uvidí krásný pestrobarevný stroj (možná až příliš), s otočenými pantografy.

Ty tam jsou železně neměnné časy, kdy 19 velmi podobných lokomotiv brázdilo naše tratě. Nátěr velmi tmavě modrý, vršek krémový. Na čelech oranžové pruhy 30cm, někdy sahající až ke dveřím, nad pruhem pěticípá nastříkaná hvězda - někdy oranžová, jindy červená s bílým orámováním. Pokud stroj přijížděl v dešti, mohli jste zaregistrovat také zcela nezávislý pohyb obou stěračů - ten u strojvedoucího kmital rychle a ten druhý buď jen líně anebo vůbec. Každopádně, na levé židli seděl vždy druhý strojvedoucí a střídali se většinou přesně v půlce trati, tj. na mostě u Žďáru nad Sázavou. Na stanovišti bývala velmi domácí a zabydlená atmosféra. Spousta různých kabel, jídlo, benzinové vařiče, hrnce a kastrůlky, cigarety, zapalovače, pro jednu dlouhou trať také velká spousta sešitových jízdních řádů. A k tomu pořádně zatopeno a nějaké to povídání mezi kolegy. Anebo taky ne. Někdy výjimečně i zima a dešťová voda, protékající v lijáku přes okna, případně střechou do strojovny.

V zešeřelé kabině je největším magnetem pro oči oranžové zářící digitronové počítadlo jízdních stupňů. Jak stupně naskakují, oranžové číslice dokonalých kulatých tvarů směšně poskakují dopředu a dozadu, jsouce umístěny v elektronce v různých rovinách. Ve žlutozeleně svítících ampérmetrech se ručičky už dávno vyhouply někam na "10 hodin" a nyní se začíná ozývat také typický tikot rychloměru - věc, která mi dnes chybí snad nejvíc. Máte-li štěstí a jedete na stanovišti "I", uslyšíte v tiché chvilce ve stanici také tikot hodin, zabudovaných v rychloměru. Na této straně lokomotivy se pak rozkládá také větší přístupný prostor ve strojovně před žlutou bezpečnostní mříží a je zde i velký válcový, asi 1,5 m vysoký mezikontrolér. Jeho charakteristický sykavý zvuk jasně slyšíte jak z kabiny, tak případně stojíce za jízdy přímo ve strojovně. A tehdy už lépe víte, nejen "kdo", ale i "co" lokomotivu vlastně řídí. Otáčivý pohyb mezikontroléru je ihned následován přeskokem jednoho nebo několika stykačů a mohutným rámusem. Do prostoru strojovny poblíž oken (tj. na levé bočnici) se pak odrážejí modré záblesky stykačů. Jede-li stroj mezitím už takových 100 km/h a vy ucítíte krátké škubnutí a mžikové přibrždění lokomotivy, předcházené i mohutným klapotem stykačů, buďte si jisti, že jste právě překročili ve směru "dolů" přechodový stupeň 33, pod nímž jsou motory už jen v plně sériovém řazení, a nacházíte se pravděpodobně na základním úsporném stupni 27. Nyní jste možná nepostřehli, co levá ruka udělala téměř automaticky: posunula levou páku do přední polohy "Sh" (shunt) a pravá opět přihodila dva stupně. Na ukazatelích stupňů nyní svítí "29" a pod tím "2" - tedy druhý Shunt. Před odchodem ze strojovny si ještě nezapomeňte všimnout za okny vodorovně umístěných dlouhých červeno-bílých uzemňovacích tyčí, o kterých už léta nikdo neví, jak by vlastně šly ze strojovny vytáhnout a použít.

Na stanovišti je mezitím velké horko a "levý" strojvedoucí má plné ruce práce s vařením jídla nebo kávy na benzinovém vařiči. Možná se ale zrovna nic nevaří a dvě žhnoucí cigarety zaplňují malou kabinu štiplavým dýmem. Mašinka spokojeně vrní a naklání se v obloucích a hluk strojovny zůstal za silnými dveřmi. Napravo, vedle tikajícího rychloměru visí na stěně i návěstní opakovač, na noc přikrytý plochou tlumicí clonou. Ukazuje stále monotónně volno, jehož zelený svit občas zcela vypadne v krátkém nekódovaném úseku. Ozývá se cvakání "živáku". Někdy místo něj ale vypadne u bílé světlo a ozve se siréna. Klapy-klap, pár výhybek a jede se dál. Stroj se naklápí do levého oblouku a nabíhá typický zvuk ventilátorů. Stupně přiskakují…..


(Tento text má mírně pracovní podobu a mohou v něm zatím být odborné i věcné chyby.)




Přidávám jednu fotografii, která ale pochází až z roku 2001. Je to výhled z "ES499.ooo8" na protijedoucí "ES499.oo11".



výhled ze stanoviště





Tomáš Palyza,  listopad 2003

counter